Δευτέρα 28 Μαρτίου 2016

Αδειες-εξπρές για νέες επιχειρήσεις



ΤΕΛΟΣ ΣΤΟΝ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΚΟ «ΓΟΛΓΟΘΑ»
Απλούστερες γίνονται οι διαδικασίες αδειοδότησης για τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος (εστιατόρια, ταβέρνες, καφέ), τα τουριστικά καταλύματα και τις επιχειρήσεις μεταποίησης τροφίμων και ποτών.
Το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής που συνεδρίασε χθες υπό τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη ενέκρινε τη μεταρρύθμιση που προωθεί το υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και η οποία προβλέπει τη θέσπιση τον Ιούνιο αλλαγών που μειώνουν δραστικά τον αριθμό των διοικητικών εγγράφων και ενεργειών που απαιτούνται για τις επενδύσεις στους προαναφερόμενους τρεις κλάδους. Οι επιχειρήσεις αυτών των τομέων παράγουν το 25% του ΑΕΠ της χώρας. Την παρουσίαση των αλλαγών στο ΚΥΣΟΙΠ έκανε η αρμόδια υφυπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Θεοδώρα Τζάκρη και αυτές προχωρούν σε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα και μάλιστα, όπως διαπιστώθηκε στο κυβερνητικό όργανο, βρίσκονται εντός του χρονοδιαγράμματος που έχει συμφωνηθεί με τους θεσμούς στο Μνημόνιο. Να σημειωθεί ότι τις αλλαγές αναλυτικά είχε αποκαλύψει στις 16 Φεβρουαρίου το «Εθνος».


Συμπέρασμα
Οπως έκανε γνωστό στα μέλη του ΚΥΣΟΙΠ η υφυπουργός για θέματα Βιομηχανίας, «η τρέχουσα μεταρρυθμιστική προσπάθεια έχει καταδείξει ότι το αδειοδοτικό σύστημα της χώρας χαρακτηρίζεται από υπερ-ρύθμιση δραστηριοτήτων, μεγάλη διασπορά εμπλεκόμενων φορέων, μη αξιοποίηση σύγχρονων εργαλείων διοίκησης όπως η ανάλυση ρίσκου και η αντικατάσταση του εξαντλητικού και συχνά αναποτελεσματικού προληπτικού ελέγχου από τον στοχευμένο δειγματοληπτικό έλεγχο εν λειτουργία. Τέλος καταγράφεται έλλειψη σε υποστηρικτικά συστήματα πληροφορικής και αυτοματοποίησης των διαδικασιών».
Πιο αναλυτικά, τα γραφειοκρατικά προβλήματα που εντοπίστηκαν και οι αλλαγές που προωθούνται ανά κλάδο έχουν ως εξής:
1 Καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Βασικά σημεία της υφιστάμενης διαδικασίας που εντοπίστηκαν να χρήζουν διερεύνησης και απλοποίησης είναι:
• Η περαιτέρω αποσαφήνιση της διαδικασίας προέγκρισης (εμπλοκή χρήσεων γης, πολεοδομίας αρχαιολογικής υπηρεσίας, αποφάσεων δημοτικών συμβουλίων κ.λπ.) με στόχο την απάλειψή της ως ξεχωριστή πράξη της διοίκησης.
• Η δυνατότητα ένταξης στη διαδικασία της γνωστοποίησης του μεγαλύτερου συνόλου των δραστηριοτήτων των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος και επανεξέταση των απαιτούμενων δικαιολογητικών.
Με βάση την ευρωπαϊκή νομοθεσία και πρακτική, το 90% των σχετικών δραστηριοτήτων ακολουθεί τη διαδικασία της απλής γνωστοποίησης στην αρμόδια αρχή της έναρξης λειτουργίας, ενώ αντίθετα στη χώρα μας κατ' εφαρμογή του ίδιου θεσμικού πλαισίου οδηγούμε το 90% σε πολύπλοκη διαδικασία αδειοδότησης.
2 Μεταποιητικές δραστηριότητες τροφίμων και ποτών. Τα ζητήματα που εντοπίστηκαν ήδη από την καταγραφή έχουν να κάνουν κυρίως με το ότι στην ελληνική νομοθεσία οι απαιτήσεις που υφίστανται για την αδειοδότηση των επιχειρήσεων τροφίμων, δεν απαιτούνται ούτε από την ευρωπαϊκή νομοθεσία ούτε συνάδουν με τις καλές πρακτικές άλλων χωρών. Διαφαίνεται λοιπόν πως προβλέπονται περισσότερες απαιτήσεις-προδιαγραφές και έλεγχοι, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το ότι ενώ στη νομοθεσία της ΕΕ προβλέπεται έγκριση με επιτόπιο έλεγχο πριν από τη λειτουργία της μονάδας μόνο για τα ζωικά προϊόντα, αντίθετα στο ελληνικό θεσμικό πλαίσιο προβλέπεται σχετική απαίτηση για το σύνολο των τροφίμων.
Συνολικά το σημαντικό εύρημα είναι ότι στην Ελλάδα χρειαζόμαστε για την αδειοδότηση των περισσότερων βιομηχανικών δραστηριοτήτων τα υπερδιπλάσια έγγραφα και διαδικασίες απ' ό,τι χρειάζονται άλλες χώρες, χωρίς αυτές οι επιπλέον απαιτήσεις να προσθέτουν στην ποιότητα και ασφάλεια των παραγόμενων προϊόντων, ενώ σαφώς επιβαρύνουν τη διοίκηση και αποθαρρύνουν ενδιαφερόμενους επενδυτές.
3 Τουριστικά καταλύματα. Η αδειοδότηση των τουριστικών καταλυμάτων διέπεται από τον πρόσφατο νόμο Ν. 4276/2014 που βελτίωσε πολύ την κατάσταση. Ωστόσο υπάρχουν περιθώρια για ακόμα μεγαλύτερη απλούστευση στα αναγκαία δικαιολογητικά για την έκδοση του Ειδικού Σήματος Λειτουργίας (δηλ. της άδειας λειτουργίας).
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι με τον παρόντα νόμο απαιτείται η προσκόμιση και της οικοδομικής άδειας και ξεχωριστά των αρχιτεκτονικών σχεδίων που ωστόσο περιλαμβάνονται στην άδεια. Επίσης, για το απαιτούμενο από τις υπηρεσίες τουρισμού πιστοποιητικό Πυρασφάλειας, η Πυροσβεστική Υπηρεσία, με βάση τη δική της ανάλυση ρίσκου, αποδέχεται το συγκεκριμένο έγγραφο να απαιτείται για μονάδες άνω των 50 κλινών με αναθεώρηση ανά 5 χρόνια (αντί των 20 που ισχύει μέχρι σήμερα). Αυτό σημαίνει ότι μεγάλος αριθμός ξενοδοχείων και όλα τα μη κύρια τουριστικά καταλύματα θα απαλλαγούν από την εν λόγω υποχρέωση-διατύπωση.
Τέλος τα ξενοδοχειακά καταλύματα έχουν να ωφεληθούν από την προτεινόμενη απλούστευση-απαλλαγή από άδειες των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος -καφέ, εστιατόρια, μπαρ- που λειτουργούν στις εγκαταστάσεις τους.
Χωρίς στόχευση
Συνολικά από τα παραδοτέα των ομάδων εργασίας για την υφιστάμενη κατάσταση προκύπτει ότι το υπάρχον σύστημα στηρίζεται υπερβολικά σε εκ των προτέρων διαδικασίες αδειοδότησης, ενώ οι εκ των υστέρων έλεγχοι περιορίζονται σε ελέγχους παραπόνων χωρίς συγκεκριμένη στόχευση και πλάνο για το πραγματικό ρίσκο που έχει η δραστηριότητα για το δημόσιο συμφέρον.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό των ενεργειών του υπουργείου Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, ο επόμενος κλάδος που μπαίνει στο «μικροσκόπιο» για την απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης είναι εκείνος των εξορυκτικών δραστηριοτήτων. Η κ. Τζάκρη έκανε γνωστό ότι τον Ιούνιο θα ξεκινήσει από ομάδα εργασίας η καταγραφή της νομοθεσίας, τον Σεπτέμβριο θα γίνει η ανάλυση των επιπτώσεών της και τον Δεκέμβριο του ίδιου χρόνου θα ακολουθήσουν οι προτάσεις για το νέο θεσμικό πλαίσιο. Τον Μάρτιο του 2017 θα έχει ολοκληρωθεί η σύνταξη των νομικών κειμένων που θα οδηγήσει στον περιορισμό διοικητικών πράξεων και αδειοδοτήσεων.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου